Malý princ - Antoine de Saint-Exupéry







PŮVODNÍ NÁZEV: Le Petit Prince
PŘEKLADATEL/KA: Zdeňka Stavinohová
NAKLADATELSTVÍ: Albatros
ROK VYDÁNÍ ( v ČR ): 2005
POČET STRAN: 94
VAZBA: vázaná







Anotace:

Havárie letadla donutí vypravěče příběhu, který je zároveň autorovým alter egem, k přistání uprostřed pouště. Má zásobu pitné vody sotva na týden a proto musí opravit motor, pokud možno, co nejrychleji. Prvního dne ulehne unaven po celodenní práci a za úsvitu, stále tisíc kilometrů od nejbližšího lidského obydlí, ho probudí zvláštní hlásek, který ho žádá, aby nakreslil beránka... Alegorická pohádka pro děti i pro dospělé, kteří přemýšlí o ztraceném mládí a hledají životní moudrost, patří mezi nejvýznamnější díla svého druhu.


Můj názor na knihu:


Malý princ je knížka, kterou jsem si koupila již ve svých sedmi letech. Po té, co jsem si ji vyzvedla, jsem se nadšeně vydala do třídy. Moje učitelka, jakmile knížku uviděla, mi dala přednášku o tom, že tohle není kniha pro mě, a že ji v mém věku nemohu pochopit. Byla jsem z toho smutná, protože tón, kterým mi to oznámila, opravdu nebyl přívětivý. O to větší odhodlání jsem měla po příchodu domů, abych se pustila do čtení. Knihu jsem měla přečtenou za pouhý týden (což byl ve 2. třídě úspěch :D) a moc se mi líbila. A naschvál jsem si jí napsala do čtenářského deníku, aby učitelka viděla, že neměla pravdu.


Vypravěč knihy v šesti letech kreslil hroznýše, který snědl slona. Dospělí to ale nechápali a mysleli si, že je to klobouk a tak se svojí malířskou kariérou skončil a od té doby kreslil pouze otevřené a zavřené hroznýše. Když letí nad pouští, porouchá se mu letadlo. On se ho snaží opravit a právě tou dobou se tam objeví Malý princ s jedinou prosbou. Nakreslení beránka. Pochází z planetky B612 a Země byla jeho sedmou zastávkou na jeho cestě. Cestou potkal namyšleného krále, domýšlivce, byznysmena, pijana, lampáře a zeměpisce, které můžeme buď brát jako pohádkové postavy a nebo smutný odraz dnešních lidí. Konec mi přijde opravdu smutný, i když Malý princ nezemřel. On se pouze vrátil na planetku B612 za svou květinou.





Shrnutí:


Myslím, že pokaždé když tuto knihu čtu, najdu v ní něco nového a chápu jí trochu jiným způsobem. Když jsem byla malá, brala jsem ji jako nádhernou pohádku o cestování vesmírem. Teď, když už jsem o trochu starší, vidím v tom příběhu něco víc. Jsem si jistá, že ať už si knihu přečtu poprvé nebo po padesáté, pořád se mi bude líbit stejně. Je to jedna z knih, kterou by si měl určitě přečíst každý.

Já jsem si knihu zamilovala, ale mám zkušenost, že tomu tak není u každého. V deváté třídě jsme jí měli přečíst do čtenářského deníku a podle učitelky knihu pochopili z 24 pouze 2 lidi. Nechápala jsem, co na tom kamarádka nepochopila, protože jsem jí ještě půjčila ilustrovanou verzi, ovšem ona mi řekla, že je to blbost (podotýkám, že to samé tvrdila o knize Alchymista, takže ona na ty hlubokomyslnější knihy, kde se čte mezi řádky, prostě není :/ ).





Obálka:
Já mám doma výtisky hned dva. Jeden je klasický a druhý je komiksová verze, která člověku, který knihu nechápe, může alespoň trochu osvětlit situaci.
Obě knihy mají krásnou obálku, ale u mě zkrátka vítězí originál. 




Hodnocení knihy:



Četli jste Malého prince? Jaký na něj máte názor vy? :)

Žádné komentáře:

Okomentovat


© Nacházíte se na Fandom before blood CZ.
Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Fandom before blood CZ.
Optimalizováno pro Firefox.