Děti, které přežily Mengeleho - Eva Mozesová Korová a Lisa Rojanyová Buccieriová

PŮVODNÍ NÁZEV: Surviving the Angel of Death
PŘEKLADATEL/KA: Daniel Vrbů
ŽÁNR: Literatura faktu, Světová literatura
NAKLADATELSTVÍ: Grada, Cosmopolis
ROK VYDÁNÍ (v ČR): 2015
POČET STRAN: 223
VAZBA: Vázaná (harback) s přebalem

Děj:

Jednovaječná dvojčata Eva a Miriam žijí v klidu se svou rodinou v malé vesničce v Transylvánii v Rumunsku. V roce 1940 se ale vnímání Židu ve společnosti změní, nejdříve se musí bránit před útoky svých sousedů. Poté, když jsou chyceni při pokusu o přechod přes hranice. Z pohledu Evy je popisován jejich pobyt v ghettu a poté Osvětimi.





Můj názor na knihu:

Já jsem po knížce pokukovala už od jejího vydání a nakonec si ke mně našla cestu díky spolupráci s nakladatelstvím Cosmopolis.

Knížka je rozdělena do 14 kapitol plus prolog a fotografická příloha. Knížka vypráví o dvojčatech Evě a Miriam, které pochází z židovské rodiny. Je to moje druhá knížka o židovské holčičce a jejím životě během druhé světové války. První knížkou byl Hanin kufřík, což bohužel není knížka psaná autobiograficky, ale i přes to obsahuje velice silný příběh.


První dvě kapitoly se věnují životu před tím vším. Rodina Mozesových žila klidným životem v Transylvánii v Rumunsku. Tato rodina pomáhala celé vesnici a všichni je měli rádi. Pro tuto milou židovskou rodinu se rok 1940 stal zlomovým. Pohled lidí na Židy se změnil. Eva s Miriam byly šikanovány a to nejen ze strany spolužáků, ale i učitelů.

Z některých situací mi bylo opravdu smutno. Nenávist vůči Židům se stále stupňovala a ve škole se to hodně projevovalo. Matematické úlohy se z klasických hrušek a jablek změnily na úlohy: 'Když máte pět Židů a dva z nich zabijete, kolik vám jich zbyde?'. Dětem byly pouštěny propagandistické filmy jako 'Jak chytit a zabít Žida', které se pouštěly i před každým filmem v kině.


Sama autorka na konci poukazuje na to, že se snažila, aby knížka byla i pro mladé čtenáře. To se jí povedlo. Z mého pohledu je to spíše na škodu, protože jsem očekávala opravdu surový příběh, ze kterého se budu delší dobu vzpamatovávat a ten jsem nedostala. Na druhou stranu, knížka je tak určená pro větší spektrum čtenářů, kteří se o tom, jak bylo s Židy nakládáno, mohou dozvědět více.

Z knížky mám pocit, že nám bylo něco zatajeno. Že Eva neodvyprávěla celý příběh. Jsou dvě možnosti, buď je to skutečně tak, nebo za to může malý počet stránek. Samozřejmě, knížka je popsaná z pohledu někoho, kdo si tím vším prošel. Eva neměla nejmenší tušení, co se okolo ní děje. Takže můj pocit z toho, že nám něco bylo zatajeno, nejspíše pramení právě z této skutečnosti.

Abych jenom nekritizovala, příběh Evy a Miriam je úžasný. Obě dvě jsem po celou dobu neskutečně obdivovala. Neztrácely hlavu, nepanikařily a hlavně, snažily se přežít. Ani v těch nejhorších situacích se nepřestaly starat jedna o druhou a díky tomu přežily.

Eva je bezpochyby silná žena. Žena, která si prožila věci, které si nedokážeme představit. Žena, která nezapomněla, ale dokázala odpustit.



Shrnutí:
Sice nesplnila má očekávání, ale věřím, že pro většinu lidí by byl příběh i v tomto podání silným zážitkem. Autorka skvěle popisuje prostředí, kde se dvojčata nacházela a jak to v Osvětimi chodilo. Věřím, že ale nebyl zcela využit potenciál. Jsem si jistá, že knížka by se líbila i nečtenáři, málo stránek, velká písmenka a poutavý příběh.


Obálka:
Jednoduchá, skvěle vystihuje příběh. Navíc já zbožňuji modrou barvu, takže mě se obálka líbí moc.


Obálky jiných zemí:




Hodnocení knihy:
Z knížky mám hodně smíšené pocity, ale je to příběh, který by si měl přečíst každý.

Za poskytnutí knížky děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knížku, pokud vás zaujala, můžete zakoupit.



Tuto recenzi bych ráda zakončila přáním Evy Mozesové: 'ať už nikdy nejsou žádné Osvětimi'.

Žádné komentáře:

Okomentovat


© Nacházíte se na Fandom before blood CZ.
Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Fandom before blood CZ.
Optimalizováno pro Firefox.