Slepí ptáci - Ursula Poznanski


,,Zajíček ve své jamce sedí a spí, sedí a spí. Ubožáčku, co je ti, že nemůžeš skákati..."


PŮVODNÍ NÁZEV: Blinde Vögel
PŘEKLADATEL/KA: Blanka Pscheidtová
ŽÁNR: Světová literatura, Thrillery, Detektivky
NAKLADATELSTVÍ: Knižní klub
ROK VYDÁNÍ (v ČR): 2016
POČET STRAN: 360
VAZBA: pevná (hardback) s přebalem

Děj:

V salcburském kempu jsou nalezeny dvě mrtvoly. Uškrcená žená a zastřelený muž. Na první pohled nemají vůbec nic společného, milenci to být nemohli, nikdy spolu nekomunikovali. Jediné, co je spojuje, je to, že byli ve stejné skupině na facebooku - Poezie žije. Vypadá to na sebevraždu, ale Beatrice to připadá podezřelé a začne uvažovat o třetí osobě. Když zemře další členka skupiny, opět vše nasvědčuje sebevraždě, ale tomu Beatrice s Florinem nevěří. Co se jim podaří vyčíst z temných básní, které sdílely oběti? Jedná se o obyčejnou facebookovou skupinu, nebo je za tím něco víc?


Můj názor na knihu:

Hned na začátek uvedu jednu věc, která mi na knížce vadila. Příliš dlouhé kapitoly. Já vím, že někomu to může připadat jako blbost, ale já jelikož často čtu v autobuse, čekárnách, zkrátka kdykoliv mám chvíli volno, tak jsem zastánkyní krátkých kapitol. Není nic horšího, než když musíte skončit uprostřed kapitoly a když se po dvou třech hodinách vrátíte, nepamatujete si, jak přesně to skončilo a musíte se zase vracet zpátky, abyste pochopili kontext... nebo alespoň já to tak mám, doufám, že nejsem sama. Takže jsem tuhle knížku četla téměř o polovinu déle.

Jak už jsem zmiňovala v ději, knížka se z velké části odehrává právě na facebooku. To mi přišlo celkem zajímavé, protože jsem zatím nečetla knížku, ve které by nějaká sociální síť hrála tak velkou roli. Beatrice si založila falešný účet, aby se do uzavřené skupinky dostala, tam poté sledovala reakce jednotlivých členů na události okolo případu a hlavně úmrtí. Bylo to něco nového, nemusela bych to mít v každé knížce, ale bylo to zajímavé.

Jelikož se vše odehrávalo okolo skupiny Poezie žije, v knížce bylo i hodně básniček. Zase, bylo to zajímavé oživení, i když nejsem velkým příznivcem básniček, protože v nic vůbec nic nevidím. Naštěstí pokud Beatrice na něco přišla, tak to i odůvodnila, za což jsem byla opravdu vděčná.
 A právě po jedné z básní je pojmenovaná i knížka:


„Jeho ruce zůstaly slepými 
ptáky, kteří o slunce obráni,
zatímco jiní přes oceány 
táhli k jarům, jež mají trvání,
se v prázdné lípě, které listí chybí,
musí choulit před chladným dechem zimy."




Kromě toho, že jsem chtěla vědět, kdo za záhadnými úmrtími stojí, zajímala jsem se i o osobní život hlavních postav, který byl chvílemi stejně napínavý jako samotný případ. O Florinově soukromém životě se nedozvídáme mnoho, víme, že jeho přítelkyně se jmenuje Anneke a žije v Amsterdamu. Anneke si myslí, že Florin k Beatrice chová jisté city.

U Beatrice vidíme, že se snaží být jak dobrá v práci, tak dobrou matkou, bohužel je právě uprostřed složitého případu, a tak vítězí práce. Stále se zabývá případem a musí být 24 hodin denně připravená jít do práce, a tak odchází z rodinných večeří, zapomíná na to, že děti si bere její bývalý manžel, který jí nic rozhodně neusnadňuje. Právě naopak, jak jen to jde, hází jí klacky pod nohy a neustále ji obviňuje z rozpadu manželství a toho, že se nezajímá o děti.

Už od začátku jsem v knížce viděla jistou spojitost s knihou Tak to je, tak to bude. Ano, mluvím o ní velice často, i po půl roce jsem z ní pořád nadšená. A oproti Slepým ptákům mi přišla více emotivní, to, jak skvěle byl popsán příběh právě z pohledu malého chlapce, mě naprosto dostalo.

Při prohledávání jsem zjistila, že autorka napsala knížku Saeculum, která jednu dobu byla úplně všude. Pamatovala jsem si jí jenom díky obálce, ale jinak jsem neměla potřebu si o ní zjišťovat víc. Teď jsem o ní ale přece jen začala uvažovat.


Shrnutí:
Knížku bych doporučila lidem, kteří mají rádi poezii a dobré detektivky Zároveň je knížka pro lidi, kteří alespoň trochu znají facebook. Sice tam jsou jenom povrchové informace, ale přesto pochybuji, že například moje babička by si čtení užila.

Protože jsem už četla knížku s podobným tématem, která byla podle mě lépe zpracovaná, tak jsem nebyla tolik nadšená, ale přesto... knížka je skvěle promyšlená, děj se posouvá a není čas na to se nudit.



Obálka:
Obálka je nádherná, jak přebal tak obálka samotné knížky. 

Obálky jiných zemí:
Tentokrát se mi líbí všechny obálky, ale přesto se nemůžu ubránit pocitu, že naše obálka je nejhezčí.





Hodnocení knihy:

Za možnost přečtení tohoto thrilleru děkuji nakladatelství Euromedia Group.


Žádné komentáře:

Okomentovat


© Nacházíte se na Fandom before blood CZ.
Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Fandom before blood CZ.
Optimalizováno pro Firefox.