Nové Pompeje - Daniel Godfrey

PŮVODNÍ NÁZEV: New Pompeii
PŘEKLADATEL/KA: Filip Samec
ŽÁNR: Sci-fi, Romány, Světová literatura
NAKLADATELSTVÍ: Omega
ROK VYDÁNÍ (v ČR): 2017
POČET STRAN: 359
VAZBA: pevná (hardback) s přebalem

Děj:

Co je podle Nicka Hougtona největší záhadou Pompejí? Jak se skutečně žilo, vážné problémy tamějších obyvatel nebo kdy došlo k erupci sopky? Ne, největší záhadou je, co mělo proboha za smysl kreslit mužská přirození na zdi. Měly vás nasměrovat k nejbližšímu nevěstinci, nebo znamenala něco jiného?

Tuto záhadu má možnost vyřešit díky firmě Novus Particles, která většinu obyvatel přemístila do Nových Pompejí, kde mají žít stejně jako předtím, jen pod dohledem služebníků božského císaře Augusta, který je před sopkou ochránil. Římané se samozřejmě bouří, protože tuší, že je něco špatně a s nepokoji má pomoci právě Nick. 


Můj názor na knihu:

Nick Hougton je studentem na univerzitě, kde je zahrabaný kvůli otci. Jeho otec několik svých prací opsal od čínských vědců, a tak se mu všichni vědci vysmívají. Nick jednoho dne dostane příležitost, o které sní každý v jeho oboru. Pracovat pro firmu Novus Particles na jejich projektu Nové Pompeje. 

NovusPart může přenášet lidi z minulosti do současnosti, jedná se pouze o jednosměrnou cestu a přesunuty musí být osoby, které by jinak zemřely, aby se nenarušil průběh dějin. Projekt Nové Pompeje znamená přenesení několika tisíc lidí o 2000 let do současnosti a umístění je do napodobeniny jejich Pompejí.

Nick do již rozjetého projektu nastoupí po záhadném odchodu doktora Simmonse. Od začátku nechápe, proč byl ze všech skvělých vědců vybrán právě on. Student, který musí za vysněným doktorátem ujít ještě kus cesty.

Nickovy pochybnosti jsem chápala. Toto nelogické rozhodnutí ředitelů McMahona a Whelana odstartovalo řadu dalších a mně začali připadat slizcí a bezcitní. Zahrávali si s lidskými životy a věřili, že se nic neděje a je to v pořádku.


Když o tom uvažuji, žádná z postav mi nebyla vyloženě sympatická. Nick byl chvílemi na dobré cestě, ale snaha o praštěného historika, který nerozumí okolí a naopak se nepovedla. To u mě snižuje hodnocení minimálně o jednu hvězdičku.

Dalším problémem bylo nalákání na cestování časem, které se nakonec řeší pouze okrajově. Nemám problém s řešením problému v Nových Pompejích. Bylo to velice zajímavé, ale čekala jsem tam něco jiného. 

Zkrátka cestování časem a bláznivý vědec... po shlédnutí Doctora WHO, mě na toto téma uspokojí jen málo knížek, filmu nebo seriálů. Sice proběhly dva vtípky, které urazily Nickovo okolí a on nevěděl proč, přesto se podle mě z toho dalo vytěžit víc.
Jedinou postavou, kterou jsem si víc oblíbila byl Noah. Malý, sympatický kluk, který v knížce rozrážel neustálé řešení, jak udělat, aby si nevšimli, že už nejsou u moře, zmizela jim sopka, záhadně se opravily trubky na vodu, které byly po zemětřesení několik let před erupcí nefunkční, a že na ulicích jsou nové domy a chrámy, které tam dříve nebyly.

V celé knížce se objevuje, vždy na jednu, dvě stránky, i druhá dějová linie. Kirsten. Celou dobu netušíme jakou má roli v příběhu. Byla uklízečkou na kolejích, dokud ji jednoho dne někdo neutopil ve vaně. Poté se z ní stala cestovatelka časem. Ke konci mi byla vcelku sympatická, ale ze začátku jsem nechápala, jakou má funkci a bylo to matoucí.


Knížka detailně popisuje každý Nickův den a ne vždy to pro mě bylo záživné. Ze začátku jsem měla problém se začíst, ale časem se to zlepšilo, pak bohužel nastal až moc uspěchaný konec. Když jsem dočetla poslední stránku, byla jsem si jistá, že poslední kapitola se musela někde ztratit. Přece to nemohli zakončit tak otevřeně. Já vždycky říkám, že pro mě je snad lepší, když na konci všichni umřou než abych nevěděla co se dělo potom.

Například Noahova linie nebyla vůbec vysvětlena a to mě pochopitelně u nejoblíbenější postavy mrzelo. Nedořešených věcí bylo více, autor zakončil hlavní příběh, ale vedlejší příběhy, které jsou neméně důležité zůstaly otevřené.

Abych jenom nekritizovala. Líbilo se mi jak byly Pompeje popisovány. Nešlo ani tak o budovy jako o lidi. I když se někteří zaměstnanci Novus Particles oháněly 2000 lety evoluce, v mnoha ohledech byli stejní. Historický podklad knihy byl prostě skvělý, sice nejsem expert přes dějepis, ale myslím, že autorovi se povedlo toto období přiblížit lidem, kteří o něm moc nevědí.


Shrnutí:

Co se týká historie, knížka byla prostě skvělá, vše bylo podrobně popsáno a neměla jsem problém vytvořit si celkový obrázek. Bohužel cestování časem nebylo plně využito a zakončení bylo strašně uspěchané, jako by se autor těšil až to konečně bude mít za sebou.

Nejlepší byl střed knihy, ten byl nejčtivější a zajímalo mě co bude dál, jak daný problém budou řešit a jaká bude reakce Římanů.

Knížku bych doporučila všem, kteří mají rádi historii a mezilidské vztahy.

Obálka:

Obálka je naprosto úžasná. Jedna z nejkrásnějších, které Omega má.

Obálky jiných zemí:
Myslím, že se všichni shodneme, že naše obálka je mnohem hezčí než ta originální.



Hodnocení knihy:

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega. Pokud vás knížka zaujala, můžete si ji zakoupit na e-shopu Knihy Dobrovský.

Žádné komentáře:

Okomentovat


© Nacházíte se na Fandom before blood CZ.
Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Fandom before blood CZ.
Optimalizováno pro Firefox.