Spouštěč - Wulf Dorn

Kdo se bojí Černého muže? Nikdo? Ale co když přijde? No tak mu utečeme!

PŮVODNÍ NÁZEV: Trigger
PŘEKLADATEL/KA: Rudolf Řežábek
ŽÁNR: Horory, Romány, Thrillery;
NAKLADATELSTVÍ: Knižní Klub
ROK VYDÁNÍ ( v ČR ): 2016
POČET STRAN: 360
VAZBA: pevná (hardback) s přebalem


Stručný obsah:

Ellen Rothová pracuje v Lesní psychiatrické léčebně. Jednoho dne se tam objeví nová pacientka. Ellen ji převezme po svém příteli Chrisovi, který odjel s kamarádem do Austrálie. První den si šla s pacientkou povídat, přišla jí jako vystrašená malá holčička. Když se za ní šla podívat podruhé našla ji schoulenou v koupelně pod umyvadlem, odkud odmítala vylézt. Bála se černého muže z dětské říkanky. Říkala, že si pro ni přijde a nemá šanci mu utéct. Ellen jí musela slíbit, že až si pro ni přijde ochrání ji.

Ellen se rozhodne pro konzultaci se svým kolegou, který se na podobné případy specializuje. Druhý den přijde do práce a její kolega jí řekne, že pacientka není v pokoji, vlastně nikde není ani zmínka o jejím přijetím na kliniku...


Můj názor na knihu:

Ze začátku jsem si nebyla jistá, jestli příběh bude tak strhující jako anotace. Všichni známe knížky, které mají úžasnou anotaci, ale co se děje týká, tak jsou nic moc.

Spouštěč začíná příjezdem Ellen na kliniku, kde se jeden z pacientů pokusí o sebevraždu. Hodně se mi líbí, že autor nás v knížce zasvětil do toho, jak to na klinice chodí a seznámil nás s různými pacienty. Děj tak působil více realisticky a lépe se mi do role Ellen vžilo.

V části kliniky, kde pracovala, byli hlavně schizofrenici a pacienti s dlouhodobou poruchou. Byl tam například muž, který vůbec nemluvil. Před několika lety se vracel domů z práce a viděl svoji ženu nakloněnou z okna, které myla. Bál se, že spadne a tak na ni zavolal. Ona se otočila, ztratila rovnováhu a dopadla na beton. Od té doby odmítal mluvit, protože si dával smrt své ženy za vinu.

Jednoho dne, se ale při obědě chytil záchvat a obviňoval sestru, že ho nutí sníst jeho manželku. Zamkl se do koupelny a chtěl spáchat sebevaždu. Tady jsem Ellen hodně obdivovala, protože si dokázala zachovat klidnou hlavu a vymyslela, jak muže zachránit zatímco zbytek kliniky pouze sledoval, co se děje.

Dalším pacientem byl muž, ke kterému mluvily jeho plyšová zvířátka. Vedl s nimi dlouhé rozhovory a občas ho nabádaly ke špatným věcem. Tyhle části o pacientech mi přišly opravdu zajímavé. Do jisté míry mě tyto věci fascinují a bylo to skvělé doplnění příběhu.


Jednoho dne se na klinice objevila pacientka, která byla k smrti vystrašená. Ellen si s ní povídala a zjistila, že je vystrašená z Černého muže, toho z dětské říkanky. Rozhodla se případ prokonzultovat se svým kolegou Markem, který se za bezejmennou ženou druhý den ráno zastavil. Nikdo ale v místnosti nebyl, zmizela dokonce i karta pacientky a nikde o ní nebylo ani zmínky a navíc ji kromě Ellen nikdo neviděl. Ta se rozhodla jít na policii, bohužel bez jména pacientky jí nemohli pomoci. Cestou domů na kliniku ji začalo pronásledovat auto, kterému nakonec uprchla. Po zaparkování u kliniky jí volal někdo ze skrytého čísla. Řekl, že u sebe má zmizelou pacientku.

Ellen rozjede pátrání na vlastní pěst, protože policie jí není schopná pomoct. Pacientka k ní promlouvá ve snech (spíš nočních murách), ve kterých se objevují i různé indície, kde jí tajemný muž nechává vzkazy. Část se sny mi přišla taková divná, přece jen, jak by se jí mohl nabourat do snu? Přišlo mi to nelogické.


Čím blíže konci jsem byla, tím víc lidí jsem podezřívala a měla jsem z toho v hlavě hrozný zmatek. Nebyla jsem si jistá, jestli se různé osoby snaží opravdu pomoct, nebo chtějí Ellen ještě víc uškodit.

Konec mě naprosto dostal. Čekala jsem různé rozuzlení, ale tohle mě ani ve snu nenapadlo. Bylo to smutné a pár slz mi ukáplo. Trochu mi to připomnělo knihu Návrat z temnoty, ale tohle bylo mnohem lepší, promyšlenější a autor se nebál zacházet do detailů. Po delší době je to knížka, která si plný počet hvězdiček rozhodně zaslouží.

Shrnutí:

Připravte se na pořádné psycho, kdy budete podezřívat úplně každého. Nechápu, jak někdo na DK mohl napsat, že ten konec čekal už od 90 stránky... já si tím nebyla jistá až do konce. Autor čtenáře naprosto mate, myslíte si, že víte kdo to je, ale pak se objeví něco, co vás přesvědčí o někom jiném. Stále jsem o tom přemýšlela a upřímně? Na konci jsem jen tak zírala a snažila se pochopit. Bylo mi dokonce líto člověka, který to všechno způsobil. Autor měl všechno perfektně promyšlené a ten závěr byl dokonalá třešnička na dortu.


Obálka:

Naprosto úžasná, šílenství z ní přímo vyzařuje. Jak jsem zjistila, tato obálka je udělaná u nás, originální verze má jinou obálku a ze všech, které jsem našla, se mi ta naše líbí nejvíce. Zkrátka už obálka prozradí, že tahle knížka bude pořádné psycho. S čistým svědomím dávám 5 z 5 hvězdiček.


Obálky z jiných zemí:

Originální obálka je taky moc pěkná, ta francouzská se mi už tolik nelíbí, ale přesto, ta naše je bez diskuze nejhezčí.


Hodnocení knihy:


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knižnímu supermarketu arara.cz. Knížku si můžete objednat ZDE.

Žádné komentáře:

Okomentovat


© Nacházíte se na Fandom before blood CZ.
Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Fandom before blood CZ.
Optimalizováno pro Firefox.